למה ממשלות מפחדות מאמנות? למה משטרים מפחדים מביקורת? כי אמנות ועשייה תרבותית מאתגרות את המובן מאליו? כי אמנות וביקורת תרבות מצביעות על האמת? כי יצירתיות פרושה עצמאות מחשבתית? התוכנית לתואר שני למדיניות ולתיאוריה של האמנויות בוחנת שאלות אלו ומתמקדת במאפייני העשייה התרבותית. קורסי התוכנית מתמקדים באופן שבו תרבות ואמנות פועלות בחברה, משקפות את החברה, מבקרות את הנורמטיבי ומעוררות את המחשבה.

זו תוכנית רב תחומית, כלומר, העשייה באמנות והדיון על תרבות נבחנים מתוך גישות הלקוחות ממדעי הרוח והחברה. במסגרת ההתמחות נעסוק במחקר, בדיון תיאורטי ובהכשרה מקצועית בתחומים הנלווים לעולם האמנות והעיצוב: אוצרות, מוזיאולוגיה, ביקורת אמנות ותיאוריה של עיצוב, כתיבה ביקורתית ומדיניות של תרבות. תחומי הלימוד מתבססים על פילוסופיה, סוציולוגיה, ספרות, היסטוריה, פסיכולוגיה וחשיבה ביקורתית.אלו תחומים התווכים בין קהל ליוצרי או יוצרות התרבות. אלו תחומים המנגישים את היצירות לקהל הרחב באופנים שונים, מרחיבים את צורות ההסתכלות על האמנויות ומעשירים את שיח על תרבות. אלו תחומים בעלי חשיבות מכרעת בהתגבשותה של התרבות, בשיח המתנהל סביבה ובמדיניות של מי שפועלים ופועלות בשדה התרבות. אלו תחומי לימוד הדורשים חשיבה יצירתית ויצירה ביקורתית.

בתכנית הלימודים לתואר שני במדיניות ותיאוריה של האמנויות בבצלאל שתי מגמות: מגמת אוצרות ומגמת כתיבה ביקורתית. מגמות אלו נועדו לענות על מחסור משמעותי בעולם התרבות והיצירה בישראל. התוכנית מתאימה לבוגרי ולבוגרות בצלאל ולבעלי ולבעלות תואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות. זוהי תכנית ייחודית המכשירה אוצרים ואוצרות, בעלי/ות גלריות, בעלי/ות תפקיד במוסדות אמנות אחרים, כותבי וכותבות ביקורות, כותבי/ות קטלוגים ומורים ומורות לאמנות. התוכנית פונה לאנשי ולנשות מקצוע בעלי/ות ידע רחב אופקים ובסיס עיוני נרחב ומעמיק בעולם התרבות.

בצלאל היא אקדמיה רבת שנים ורבת תחומים הקושרת בין היצירה והעשייה מתחומי האמנות השונים. האקדמיה משלבת באופן הדוק ומלומד בין תיאוריה ומעשה, היסטוריה ופרקטיקה עכשווית, טכניקות מסורתיות וטכנולוגיות חדשות. בצלאל היא מקום מפגש טבעי בין מחקר תיאורטי של תרבות לבין ההתרחשות אמנותית עכשווית בישראל ובעולם. בתוך סביבת עשייה יצירתית, מחקר ולימוד ייחודים, בצלאל מהווה חוד החנית ומכשירה כותבים/ות, חוקרים/ות, מבקרים/ות ואוצרים/ות אשר ידעו לפעול מתוך שדה התרבות, באופן ישיר עם מוקדי העשייה באמנות ובעיצוב ומתוך דיאלוג פנים אל פנים עם העושים והעושות במלאכה.

התוכנית לתואר שני מציעה מגוון של קורסים בשתי מגמות ההתמחות: ביקורת ואוצרות. בשנת הלימודים הראשונה של הקורסים משותפים. בשנה השניה של הלימודים, כל סטודנט וסטודנטית מגיש/ה פרויקט גמר, שהוא חלק מההתנסות המעשית בתחום הכתיבה והאוצרות. בנוסף, כל סטודנט וסטודנטית בוחר/ת במסלול מחקרי עם תזה (תואר שני עם תזה) או במסלול לא מחקרי (תואר שני ללא תזה).

התוכנית ללימודי תואר שני בבצלאל מציעה במהלך השנה סדרת הרצאות שבועית של אוצרים/ות אמנים/ות חוקרי/ות תרבות מכל העולם; תערוכה שנתית קבוצתית, כתב עת אינטרנטי “פוסט-פוסט”, ביקורי גלריות של אמנות עכשווית, כנס שנתי המציג מחקר חדשני ועכשווי, כנס שנתי ארצי של סטודנטים/ות למחקר. קבוצות לימוד קטנות והנחיה אישית מבטיחות יחס אישי והתנסות ייחודית של הסטודנט/ית. התוכנית לתואר שני בשיתוף עם מוזיאון ישראל מציעה גם לכל בוגריה ובוגרותיה קורס השלמה במוזיאולגיה המעניק תעודת אוצרות מוכרת ממשרד התרבות

מגמת האוצרות:
המגמה מכשירה דור חדש של אוצרים ואוצרות מקצועיים/ות ובעלי/ות רקע היסטורי ותיאורטי נרחב. מתוך הכרה בחשיבות תהליך ההכשרה של האוצרות, תכנית הלימודים במגמה מציעה מכלול של קורסים המשלבים בין תיאוריה ופרקטיקה ותכליתם להעמיק ולהעשיר את ידיעות ויכולות האוצר/ת, המופקד/ת על תיווך בין היוצרים/ות לבין הקהל. התנסות מעשית באוצרות מהווה נתבך חשוב במסגרת הלימודים בתכנית.

מגמת הכתיבה הביקורתית:
המגמה מכשירה דור חדש של מבקרי ומבקרות אמנות מקצועיים/ות ובעלי/ות רקע היסטורי ותיאורטי נרחב. תכנית הלימודים במגמה כוללת קורסים המשלבים בין התיאוריה של היצירה לבין הפרקטיקה של הכתיבה, תוך שכלול יכולות הכתיבה, הניסוח והביקורת של הסטודנט/ית. התנסות מעשית במערכת כתב עת פוסט פוסט  ופרסום ביקורת בכתבי עת מקובלים הן חלק בלתי נפרד ממסגרת הלימודים בתכנית.

לכותבי/ות התזה:
במהלך השנה השניה, קורס הנחיה לכתיבת תזה ניתן לכל המבקשים/ות להמשיך בלימודי מחקר מתקדמים לדוקטורט. הקורס מלווה את הכותב/ת בהליך הצגת שאלת המחקר ומציאת מנחה למחקר אקדמיץ

‘פוסט פוסט’ מגזין מקוון של התכנית

טופס הרשמה - לחץ כאן