התכנית לתואר שני בעיצוב תעשייתי בבצלאל היא תכנית דו-שנתית, המכשירה מעצבים ויוצרים יוצאי דופן כמנהיגים יצירתיים (creative leaders) המבקשים להוביל שינויים בתחומי העיצוב, הניהול והטכנולוגיה. בליבת התכנית ניצבת ההבנה כי תמהיל הידע והמיומנויות הייחודי של מעצבים מהווה רכיב אסטרטגי מרכזי ביצירת חדשנות. לתמהיל זה רלוונטיות רבה במיוחד במציאות הדינמית בה אנו חיים כיום.

התכנית מציעה שלושה תחומי ידע מרכזיים – עיצוב, ניהול וטכנולוגיה. בכל אחד מעולמות התוכן הללו תכשיר התכנית את בוגריה להנהיג ולהשפיע – כחוקרים ויוצרים אינדיבידואלים בעלי גישה ביקורתית ושפה אישית, כיזמים ומנהלי עיצוב המובילים חדשנות וכחלוצים פורצי דרך ביצירתה של תעשייה חדשה המשלבת יכולות עיצוביות וטכנולוגיות. כל סטודנט יתמקד במהלך לימודיו באחד מתחומי הידע, תוך שיש באפשרותו להתנסות גם בקורסים מהתחומים המקבילים.

תהליך הלמידה מתקיים בתוך מארג רחב של מגמות והקשרים מקומיים וגלובליים. בכדי לעשות כן, תכנית הלימודים חושפת את הסטודנטים למגמות ותהליכים מרכזיים המתרחשים כיום בעולם, ובכך מאתגרת אותם לשאול שאלות, לזהות הזדמנויות וליצור פעולות משמעותיות, המתרגמות להצלחה במישור החברתי, התרבותי, הפיננסי וכדומה. בנוסף, נערכים שיתופי פעולה מובנים עם חברות מובילות בתעשייה המקומית והבינלאומית ועם ארגונים ללא מטרות רווח. שיתופי פעולה אלה מניעים את הסטודנטים ליצור מגוון חדש של רעיונות ופתרונות, מספקים להם ניסיון בעבודה על אתגרים אמיתיים ויוצרים בעבורם רשת של קשרים.

סגל התכנית רחב ומגוון, והוא מורכב ממעצבים, מנהלי עיצוב, מדענים, יזמים, אנשי רוח, מנהלים בכירים במשק ואנשי תעשייה. הסגל כולל גם אנשי מקצוע מובילים (practitioners) אשר הטביעו את חותמם בשדה המקצועי, וגם אנשי אקדמיה בעלי רקע עשיר בתאוריה ומחקר.

 התכנית מציעה לימודים בשלושה תחומי ידע מרכזיים:

‘אודות עיצוב’ (About Design)

מסלול אודות מהווה כלי לשכלול ופיתוח שפת עיצוב וחידוד קולו הייחודי של היוצר.
באמצעות דיון ביקורתי ורפלקטיבי הנמצא בלב המסלול, הסטודנטים לוקחים חלק בשיח עיצוב מקומי ובינלאומי המושפע מהתפתחויות טכנולוגיות, אנושיות ושינויים גלובליים.
בשנים האחרונות ניכר כי רכיבי יסוד הקשורים בבסיסו של מקצוע העיצוב השתנו באופן מהותי : עלייתן של טכנולוגיות חברתיות אפשרה תהליכים חדשים של למידה, רכישת מיומנויות ושיתוף רעיונות. דפוסי ופלטפורמות הצריכה השתנו אף הם ויחד אתן מושגים כמו “מערכת”, “שירות” ו”פלטפורמה” הצטרפו לתוצרי עיצוב מסורתיים. טכנולוגיות ייצור דיגיטאליות הפכו זמינות וזולות יותר ופעפעו לחללי העבודה של מעצבים ויצרנים ברחבי העולם. יצירה ושיתוף הם פעלי ה’עכשיו’ ואינם נחלתם הבלעדית של “יוצרים” אלא של ציבור רחב המגיע מתחומי תוכן שונים. סביבת  העבודה החדשה מתהווה כמקום בו מעצבים פועלים מול או לצד שותפים מולטי דיסציפלינריים המייצרים יחד שפה משותפת וגמישה המאפשרת להם לפעול בתחומי תוכן מגוונים ומשתנים.

אל מול שינויים אלו מהותו של מסלול אודות עיצוב היא בחינת גבולות המקצוע והרחבתן- אילו תפקודים ופורמטים חדשים נדרשים? אילו ערכים וחוויות אנושיות? תצורות יצרנות וטכנולוגיה? אילו שפות חדשות נוצרות? ומהי מהותו ותפקודו של החפץ והמערכת במציאות זו.  המסלול פועל לקידום מעצבים מצטיינים בתחום הדינאמי של עיצוב ניסיוני-ביקורתי מתוך שאיפה כנה להכשרת מעצבים כמובילי תרבות פעילים.

תחום הידע ‘אודות עיצוב’ רואה בעיצוב עולם תוכן וכלי מחקרי, ובשל-כך תכנית הלימודים
פועלת במרחב בעל ארבעה שדות –

שפת עיצוב- שכלול השפה האישית והבנה עמוקה של איכויות אישיות-יצירתיות בפרספקטיבה מקומית ובינלאומית.

עיצוב בהקשר- יציאה מתוך יצירה אישית לעבר הקשרים רחבים. מיקום העשייה כחלק ממכלול חברתי, תרבותי, טכנולוגי, כלכלי, יצרני ופוליטי.

חשיבה ביקורתית- הקניית כלים לדיון ביקורתי תוך ניסוח קונספטים, תערוכות, כתיבה, מודלי חשיבה ופעולה, אופני התבוננות, בניית תרחישים אפשריים, חזון וגיבוש אמירה.

מחקר באמצעות עיצוב-  מתודולוגיה הרואה את תהליך העיצוב כיצירה חוקרת ומשתמשת בעיצוב כמעבדה וכשדה ניסויים, בכדי לבחון גבולות ולהציע חשיבה ועשייה חדשנית. תהליך זה מאמץ חשיבה באמצעות עשייה הנעה בין האינטואיטיבי לשיטתי, בין איכויות מנוסחות ונשלטות לכאוס ובטן יוצרת.

 ‘ניהול עיצוב’ (Design Management)

תחום הידע ‘ניהול עיצוב’ שם לעצמו למטרה להכשיר זן חדש של מנהלים, מנהיגים ויזמים, הנסמך על תמהיל הידע והמיומנויות הייחודי של מעצבים. זן זה ישתמש בכוחם של העיצוב והחשיבה העיצובית לפיתוח של מוצרים, שירותים ומודלים עסקיים חדשים, אשר יסייעו ביצירת יתרון אסטרטגי בר-קיימא עבור ארגונים, בקידום של חדשנות ובהתמודדות עם אתגרים חברתיים וסביבתיים.

למנהלי עיצוב רלוונטיות רבה במיוחד בשל התחרותיות הגוברת והשינויים הרדיקליים והמהירים המאפיינים את השווקים כיום. חברות וארגונים נדרשים לפעול באופן מדויק ומהיר, ובשל-כך הם מבקשים לשלב בשדרות הניהוליות שלהם מעצבים דינמיים ויצירתיים בעלי הבנה עמוקה של השוק והמשתמשים.

לשם הכשרה זו, תכנית הלימודים משלבת ידע ממגוון רחב של דיסציפלינות ונושאים, עם הדגש על תחומי העיצוב והניהול. גוף הידע המרכזי של התכנית מכיל תכנים באסטרטגיה, מנהיגות, יזמות, חשיבה עיצובית ומתודות מתקדמות במחקר עיצוב. העיסוק בנושאים מורכבים אלה מוזן על-ידי תשתית תאורטית עדכנית הניתנת במסגרת קורסי יסודות בנושאים כגון שיווק, התנהגות ארגונית וניתוח עסקי, ומתקיים בהקשר של מגמות רלוונטיות.

התכנית פונה למועמדים יצירתיים ודינמיים בעלי ראייה מערכתית רחבה המבקשים ליצור ולהוביל שינויים, עם תואר ראשון בדיסציפלינות העיצוב השונות או מקצועות משיקים, וניסיון תעסוקתי של לפחות שלוש שנים. בוגרי התכנית ישתלבו כמנהלים בכירים בחברות עיצוב מובילות, סטארט-אפים וארגונים מתקדמים, יובילו מיזמים חדשים ויתפקדו כיועצים או כחוקרים.

‘עיצוב וטכנולוגיה’ (Design and Technology)

המסלול לעיצוב וטכנולוגיה הוא מסלול התמחות מיוחד במינו המקיים את ההבטחה הטמונה בתמהיל של עיצוב, טכנולוגיה ומדע. המסלול מספק לסטודנטים מסגרת עשירה ודינמית לחשיבה, יצירה, מחקר ופיתוח בתחומים העומדים בחזית המפגש בין אדם וטכנולוגיה, כגון ביוטכנולוגיה, מחשוב לביש, רובוטיקה, ממשקים משחקיים וכדומה.

 לצד התכנים האקדמיים, מתפתחים הסטודנטים כחוקרים, מעצבים ומפתחים בפרוייקטים השונים בהם הם מעורבים במסגרת המסלול. חלק מהותי מהעשייה נעשה בשיתוף-פעולה עם מעבדות מחקר מדעיות, חברות מרכזיות בתעשייה וארגונים שונים.

 בעידן מרתק בו הגבולות המסורתיים בין מחשוב, ייצור, רובוטיקה, מדעי החיים והאומנויות מטשטשים ומאפשרים לכל אחד לטמון את ידו בצלחת, תפקידו של המעצב כדובר כמה שפות – התנהגותיות, טכנולוגיות, תכנוניות, תרבותיות – דומיננטי מאי-פעם. בוגרי המסלול ידעו לא רק לדבר וליצור בשפות הללו, אלא להוות מובילי דרך, כל אחד בדרכו.

 המסלול מיועד למעצבים, אדריכלים, מהנדסים, אנשי טכנולוגיה, ״מייקרים״ ו-״הובייסטים״ בעלי תואר ראשון. עם זאת, גם מועמדים עם רקע אקדמי או מקצועי שונה מוזמנים להרשם, ויבחנו על-פי כישוריהם וכוונותיהם.

 

טופס הרשמה - לחץ כאן