תחום העיצוב התעשייתי על שלל גווניו והמנעד הכביר אותו הוא אופף, מבוסס קודם כל על היגיון בריא, חושים מחודדים וכישרון יצרני. החתירה לחדשנות ואהבת האדם נצרפים במחלקה לעיצוב תעשייתי עם תרבות ייחודית של עשייה וחכמת כפיים, ועם שאיפה מעשית לייצר תרבות חומרית מקומית חדשנית ומשפיעה. המחלקה שמה לה למטרה להשפיע על הדיון העולמי ולהעמיד מנהיגים אקדמיים ומקצועיים.

‘צבת בצבת עשויה’ נכתב בפרקי אבות, בניסיון להסביר גם את תרחיש ‘הביצה והתרנגולת’ שבאבולוציית התפתחות מוצרים חדשים. כמי שעוסקים ב ‘חדש’ בצורה מקצועית אנו מקפידים להתחדש בעצמנו כיוצרים וכאקדמאים.

ה ‘צבת הראשונה’ שבה ייצרו את הצבתות האחרות היא למעשה סוג של ‘התקדמות  המצאתית’ והבסיס לכל פטנט רשום, הגם שהייתה מוטציה או צמחה והשתנתה בתרחישי השימוש השונים, עד שקיבלה את צורתה הסופית.

חפצים הם ספרי לימוד חשובים עבורנו, וחווית השימוש בהם, דומה לטבח הטועם כדי להעשיר את חוש הטעם והביקורת שלו בדרך להפכם לכלי עבודתו. אני קורא לכם להפוך עצמכם ל ‘מעצבים משתמשים’ ולפתח את הבנת המוצר שלכם.

תחום העיצוב התעשייתי הוא אחד הצעירים באקדמיה ובימים אלה מגבש את התורה שבעל פה שנוצרה בו לתורה שבכתב וממשטר הלאה את הכלים המחקריים הייחודיים לו כדי להרים תרומה מקסימאלית לדיון הרב תחומי הסוער וכדי להמשיך ולזקק את עצמו בעודו נפתח לתחומים חדשים.

המעצב נדרש מטפורית לייצר את הבריכה אליה הוא מזנק תוך כדי מעופו באוויר. תהליכי פיתוח מוצר הינם מסע חקרני, שסופו לעולם אינו ידוע וכגודל ה ‘ביס’ האקדמי – גודל הסיכוי לכישלון. למרות זאת, מושך התחום ומושכת המחלקה נשים וגברים מוכשרים, במגוון אדיר של יכולות, גישות ותשוקות והלימודים מבוססים על תוצרי עבודתם בזמן אמת. כבר במבחני הכניסה נדרשים המועמדים לחדש ומייד עם תחילת הלימודים האקדמיים נדרשים הסטודנטים לייצר גוף ידע חדש. זהו אתגר עצום ובדיסציפלינות אוניברסיטאיות נדרשים לו רק בלימודי התואר השלישי. הסטודנטים במחלקה נדרשים ל ‘מנהיגות עצמית’ שתלווה אותם במהלך לימודיהם ובחייהם המקצועיים ותהווה מנוע שיאפשר להם להמשיך ללמד את עצמם.

אם תרימו עיניכם לרגע ותביטו סביב תגלו כי כל מה שסובב אתכם כמעט הוא מוצר. תוצר של תעשייה וככזה עבר תהליכי עיצוב וייצור. מה קדם למה- הצורך למוצר או המוצר לצורך? החברה האנושית יוצרת מוצרים אך מוצרים גם הם חלק מן הכוחות היוצרים חברה ותרבות. מהו עיצוב טוב? האם השאלה שהצבתם בסיס עבודתכם חשובה מספיק?

 איך מקנים כלי עבודה כאן ועכשיו כשהתרחיש העתידי בו יופעלו אינו קריא עדיין?

התשובות מתפתחות ומשתנות בעודי מקליד ותוכנית הלימודים שהתפתחה במחלקה ב 40 השנה האחרונות משתנה גם היא ברבדים רבים ומצליחה להסיר מכשולים מדרכם של הפוסעים בדרכיה. אני מפציר בכם ללמוד כל שתוכלו משלל המחלקות המצוינות המרכיבות את האקדמיה ומן הסטודנטים הפועמים בהן.

המנעד המקצועי שלנו מתפרש מסמינר ים המלח, המשחזר מלאכות ראשוניות כמו עשיית כלים מאבני צור, ועד לסדנת הדיגום שקלטה השנה רובוט ייצור ייחודי הניתן לתכנות, בין עבודת היד האנושית – לעבודת היד הרובוטית בין מחקר אינטואיטיבי –דרך עיצוב ולמען עיצוב, לבין מחקר המשתלב בדיסציפלינות קלאסיות כמו אנתרופולוגית שדה  ושיטות מחקר ייעודיות המתכתבות עימן.  תוצרי הקורסים  נחשפים בתערוכות כנסים תחרויות ואתרים. חלקם מגיעים לאוספי מוזיאונים וחלקם כמו שולחן המגן לרעידות אדמה מוצאים דרכם לידי משתמשי הקצה והופכים למוצרים מסחריים.

חלק מן התוצרים שתפיקו בהלך לימודיכם יהיו ‘טריים’ וחלקם יעפילו ויהיו’ חדשים’- כלומר יוסיפו נדבך לא מוכר למאגר החכמה האנושי. חלקם ישיגו את התואר הנחשק- ‘התקדמות המצאתית’, אך חלק נכבד מהשכלתכם יושג דרך הקשר המיוחד עם חבריכם ללימודים ולאקדמיה והחשיפה לתוצרי עבודתם. עבודת הצוות היא חלק קדום בצופן הגנטי המקצועי שלנו ואני סמוך ובטוח שחווית הלימוד במחלקה על שלל הכלים המקצועיים הידע והיכולות שתפתחו במהלכה יהפכו אתכם לכוח חיוני בהתפתחות החברה הישראלית והמין האנושי.

המחלקה היא מסלול המראה שנבנה עבורכם.

אני מאחל לכולכם הצלחה עצומה.

חיים פרנס, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי

טופס הרשמה - לחץ כאן